
Charakteristika služeb
Poskytování pečovatelské služby je hlavní aktivitou naší organizace a organizace má mnohaleté zkušenosti s poskytováním této služby.
Pečovatelské služby OPORA jsou poskytovány jako registrované terénní sociální služby a jejich poskytování je v souladu se standardy kvality sociálních služeb MPSV ČR. Služby jsou poskytovány v provozní době služby od 7:00 do 21:00 v průběhu celého týdne včetně svátků. V současné době jsou pečovatelské služby poskytovány na pracovištích v Ústí nad Labem a Roudnici nad Labem v dojezdové vzdálenosti 20 km od jednotlivých pracovišť. Výše platby za pečovatelské služby vychází z aktuální vyhlášky MPSV ČR. Aktuální platný ceník služeb naleznete v sekci Sazebník úhrad.
Jak si objednat pečovatelské služby
V případě zájmu o pečovatelské služby kontaktujte příslušné pracoviště, které je pro Vás nejblíže. Sociální pracovník si s Vámi domluví osobní schůzku, kde se sestaví individuální plán péče a bude sepsána smlouva o poskytování služeb. Kontaktní údaje na naše pracoviště naleznete v sekci Kontakty.
Rozsah poskytovaných služeb
Poskytování služeb je zaměřeno na podporu a pomoc při naplňování potřeb uživatelů v těchto základních oblastech:
- osobní hygiena
- denní hygiena (ranní a večerní hygiena, česání a mytí vlasů)
- mytí a koupání (sprchování, koupání, ošetření pokožky)
- výkon fyziologické potřeby (použití WC, toaletního křesla, výměna inkontinenčních pomůcek)
- běžné úkony péče o vlastní osobu
- oblékání (oblékání, svlékání, obouvání, úprava vzhledu)
- samostatný pohyb
- změna polohy (změna polohy na lůžku, vstávání, sezení, použití pomůcek)
- manipulace s předměty (přemísťování předmětů denní potřeby)
- pohyb ve vlastní domácnosti
- pohyb mimo domácnost (vycházky)
- zajištění stravování
- příprava stravy (příprava nápojů, vaření jídel, ohřev stravy, servírování)
- příjem stravy (najedení, napití, porcování stravy)
- zajištění stravy (dovoz obědů)
- péče o domácnost
- úklid a udržování domácnosti (umytí nádobí, vytření podlahy, úklid koupelny, setření prachu, vynášení koše, zalévání květin, převlékání lůžkovin)
- péče o oblečení a obuv (praní, sušení a žehlení prádla)
- udržení komfortu a obsluha spotřebičů (větraní, topení, obsluha domácích spotřebičů)
- zajištění kontaktu se společenským prostředím
- společenské kontakty (podpora pro rodinné a sousedské kontakty formou návštěv, hovorů, online komunikace)
- orientace (podpora orientace ve vlastní domácnosti, mimo domov, poznávání osob)
- využívání veřejných služeb (využívání pošty, banky, návštěva obchodu)
- seberealizace
- realizace oblíbených činností (sledování TV, poslech hudby, čtení, ruční práce, používání internetu)
- péče o zdraví a bezpečí
- prevence (prevence pádu, používání pomůcek, přivolání pomoci)
- zdraví (návštěva lékaře, dodržování pitného a dietního režimu)
- uplatnění práv, zájmů a obstarávání osobních záležitostí
- hospodaření (provádění úhrad za bydlení a služby, jiné platby)
- finance a majetek (podpora při řešení dluhů, exekucí, převod majetku nebo darování)
- využití sociálních dávek a jiných výhod (zajištění příspěvku na péči, průkazu ZTP, důchodu)
- podpora rodičovských kompetencí
Principy poskytovaných pečovatelských služeb
- rozsah a forma poskytovaných služeb musí zachovávat a respektovat lidskou důstojnost uživatelů
- naplňování a respektování práv uživatelů
- vnímání sociální situace uživatele jako celku ve všech souvislostech
- podpora vycházející z individuálních potřeb uživatelů
- poskytování služeb na základě osobních cílů stanovených uživatelem
- vytváření podmínek pro možnost volby uživatele a respektování jeho volby
- podpora samostatnosti uživatelů
- motivace uživatelů k činnostem, které nevedou k prohlubování nepříznivé sociální situace a naopak posilují jejich sociální začlenění
- služby jsou poskytovány v souladu se standardy kvality sociálních služeb